fredag 13. mars 2015

Våren 2015

Nå er det endelig vår, igjen! Ut ifra overskriften og min entusiasme kan dere sikkert gjette dere til at vi skal skrive litt om våren i dag. Grunnen til at jeg liker våren er at fuglene kommer tilbake, blomstene begynner å gro frem og det er snart påskeferie. Jeg er også født på våren, i går var det 16 år siden jeg ble født. Altså jeg fyller år i måneden mars. Nå som det er mars blir det endelig varmere ute. Jeg har gledet med til våren, det er ikke for varmt eller for kaldt. Alle blomstene gror og titter frem fra bakken. Siden vi bor i Norge kommer solen frem på denne tiden og fuglene kommer tilbake sammen med varmen. Det er ikke like mye regn som på vinteren eller på høsten men det kommer en liten kald bris her og der.

I Norge pleier vi å feire påske på denne tiden av året. Påskeferien er en lang og god ferie i skoleåret, vi feirer dette fordi våren kommer tilbake. Påsken symboliseres vanligvis med gule blomster og gule påskekyllinger. I påsken drar vanligvis jeg og familien min på hytta, her er det masse å gjøre. Lete etter dyr, gå tur, grille og spikke. På hytta vår har vi flere forskjellige dyr, for eksempel salamander, frosk, rådyr og havørn. Sola er alltid deilig og speiler seg i det store vannet et lite stykke fra hytta. Det er derfor jeg liker så godt våren.

Stokkelandsvannet
Blomstene gror frem

Alt blir grønnere

Solen speiler seg i vannet

Bladene gror på de nakne trærne
 
Her har dere et dikt om våren som jeg synes får med det viktigste av det våren handler om:

Dikt om vår

En hvit verden blir gradvis grønn
Og fuglene synger en sang så skjønn
Våren har kommet, den er endelig her
solen skinner, og vi får varmere vær
 
En liten blåveis
kjempet seg opp
Trosset snø og kulde
den ga aldri opp
Den blomstrer så vakkert
og snart flere med den
Ingenting er så nydelig
som den første blåveisen
Det blir lengere dager og kortere netter,
og den kalde eimen av vinteren letter,
det hvite forsvinner og fargene trer fram,
våren viser seg nå med brask og bram
 
Våren, våren,
er endelig her
Hestehov og hvitveis
og knopper på trær
Fuglene vender hjem
fra ferie i sør
de synger så vakkert,
sett deg ned og hør!
 
En vakker liten hvitveis,
har endelig funnet vei
opp gjennom den kalde sneen
for å hilse pent på deg
 
Bildene har jeg tatt selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar