fredag 29. mai 2015

Min fritidsaktivitet, BMX

I dag er det 29. mai og det nærmer seg muntlig eksamen. Vi er heldigvis ferdig med skriftlig eksamen på 10. trinn. Det betyr at vi snart kan slappe av og gjøre oss klare for sommerferie. Jeg gleder meg veldig til sommerferien. I sommerferien skal jeg til Thailand og Spania. I Spania skal jeg forhåpentligvis holde på med min favoritt sport eller fritidsaktivitet som det også kalles. Så i dag vil jeg skrive litt om hvilken sport jeg liker å holde på med.

Min sport kalles for Bicycle Moto Cross eller BMX som er en forkortelse. BMX er en populær gren innen sykkelsporten som kan minne litt om Motor cross. Men når man sykler BMX har man ingen motor, man må bruke bena og hele kroppen for å lage fart på banen. BMX er en sport eller aktivitet der man trener på å bruke hele kroppen til å lage fart på banen. BMX er god trening for hele kroppen, spesielt muskler i lår og armer. Spenst er også viktig i BMX. Man trenger spenst til forskjellige øvelser som for eksempel å hoppe på hopp, sykle på bakhjulet eller steile som det også kalles.

BMX oppstod i California på 1970-tallet. Da begynte barn å sykle om kapp på jord-baner med flere hopp, humper og svinger. Etter lang tid har BMX blitt mer populært, bare i Rogaland er det flere lag. Blant annet er Klepp, Sandnes, Orstad, Sola og Sviland klubber som man kan melde seg inn i som er rett i område. Hvert av disse lagene har også hver sin BMX-bane som er bygget forskjellig fra hverandre. Cirka annen hver uke angeres det løp på onsdagen. Her selges det snop, pizza, pølser, brus og mye mer. Det er ikke uvanlig at man blir over hundre rytter på et løp. På løp er det musikk, god stemning og premiering etter finalerundene.

Orstad 2012

Nå har jeg fortalt litt om en av tingene jeg liker å gjøre på fritiden. BMX er min absolutt favoritt aktivitet. Ovenfor kan dere se et bilde av meg på banen til Orstad.

Kilder:
- http://no.wikipedia.org/wiki/BMX

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar